
Onderzoek naar de verwachtingen en ervaringen van deelnemers die in 2020 en 2022 hebben meegedaan aan MDT Onderwijs en MDT YourCube. In totaal deden 389 jongeren uit 12 netwerken mee.
Het onderzoek laat zien dat deelnemers aan beide trajecten vooraf niet goed wisten wat ze konden verwachten. Ze hadden geen duidelijk beeld van de concrete activiteiten die ze zouden gaan doen of hoe het traject zou verlopen. Wel hadden ze een idee van wat ze wilden leren of waarin ze zich wilden ontwikkelen. Bij de jongere deelnemers (die vooral meededen aan MDT Onderwijs) ging het vooral om het beter leren kennen van zichzelf zodat ze beter weten wat voor werk ze later willen doen. De oudere leeftijdsgroepen (die vooral meededen aan MDT YourCube) wilden vooral vaardigheden aanleren waardoor ze het beroep dat ze al doen of willen doen, beter kunnen uitoefenen. Achteraf zijn de deelnemers aan beide trajecten heel positief, ook al vonden ze de werkzaamheden soms uitdagend en liepen ze af en toe tegen beperkingen aan.
Na afloop van beide MDT-trajecten scoren de deelnemers – vergeleken met de intake – significant positiever op een aanzienlijk deel van de gemeten competenties. In beide trajecten kwam de beeldvorming vooraf (op aangereikte thema’s: iets doen voor een ander, anderen leren kennen, jezelf uitdagen, zelf bepalen wat je doet, je er beter door voelen) sterk overeen met de na afloop gerapporteerde ervaringen. De deelnemers hebben ervaren dat vrijwilligerswerk veel voldoening geeft en dat het ‘iets heel moois is’.